I väntan på taxi

Hejsan!

Nu kommer strax taxin som blir första steget på resan till London och BETT-mässan. Under flera års tid har jag hört så mycket om vad mässan innebär ifråga om intressanta föreläsningar, demonstrationer av nya program och interaktivt deltagande etc.

De frågor som jag ställer mig är: Vilka tips kommer jag att få i min roll som lärare med elever på distans? Vad kommer att inspirera mig mest? Vilka exempel kan jag ta hjälp av? Kommer jag att få upp ögonen på nya pedagogiska verktyg jag inte visste fanns?

Om du följer bloggen så hoppas jag kunna besvara dessa frågor inom några dagar!

/Simon Skog, gymnasielärare i religion och samhällskunskap på NTI-skolan, Umeå

 

 

Bett – spännande resa

För tre år sen var jag på Bett. Det var mäktigt stort och hur mycket som helst att titta på! När jag nu far på min andra Bett-resa vet jag att jag måste planera bättre för vad jag vill titta på.
Förra gången lät jag många företag skanna av min Bett-idbricka. Sen hade jag massor av reklam i brevlådan efteråt. Nu kommer jag att välja mer noga vem som får skanna mig.
Förra gången trodde jag att jag skulle ha nytta av alla broschyrer som jag plockade på mig. Nu kommer jag inte att bära med mig en enda. Jag ska ta foto av intressanta saker och att skriva in webbadresser i telefonens anteckningar. Mentalnote, Evernote, Go-docs, … ska välja någon av dessa.
Förra gången var jag trött i benen och huvudet. Det blir jag säkert även den här gången. Hoppas att det blir trevligt som förra gången!
Britt Hansson i Boden

Publicerat i Okategoriserade | 1 svar

Gästbloggare på Londonbloggen

Nu är man gästbloggare på Londonbloggen.

Jag är spänd på vad som kommer visas, vad kommer berättas, vad kommer jag lära mig, vad kommer jag upptäcka, vilka kommer jag möte vilka kommer jag att lära känna, vad blir BETT-resan för mig i min egna personliga yrkesutveckling, vad lär jag mig och tar med mig hem?

/Peter, IKT-pedagog/IT-samordnare

Bett-tipset: Creasa

Fronter kan kännas lite fyrkantigt ibland. Risken är stor att vi lärare ställer upp ”bok på burk” på fronterhyllorna, inga nya pedagogiska grepp, bara ny distributionsform. Och det verkade frontergänget hålla med om så man bestämde sig för att skapa Creaza,  en ”integrerad webb-baserad verktygslåda för kreativt arbete”.

Creaza är liksom Fronter norskt och innehåller fyra olika applikationer. Ett mindmappingprogram, ett vidoeredigeringsprogram, ett ljudredigeringsprogram och ett program för att göra tecknade bildspel. I och med Creaza så hänger Fronter på en stark webbtrend när det gäller online-program. Och visst är det fantastiskt. Videoredigering på webben… i webbläsaren.

creza_interface

Jag kan bara rekommendera att du signar in dig på webbplatsen och börjar skapa dina egna filer. Då får du en webbsida där du kan ladda upp egna mediafiler och skapa bildspel, och film för att dela med dig. Välkommen till min Creaza-sida.

Det återstår att se hur detta kan användas i Fronter, Creaza är ett tillägg till Fronoter, men jag hoppas att vi får arbeta med detta i Umeå i framtiden. Kanske ett utmärkt uppdrag för alla våra lärare som ska gå PIM!?

Bett-tipset: Pocket projektor

pocket_projectorUnder ett par tillfällen under besöken på BETT så började hjärtat slå lite extra, ett av dessa tillfällen var när jag och Jörgen testade en microprojektor. Vilken grej! Stor som en mobiltelefon laddad med din powerpoint redo att visa upp ett bildspel för ett mindre sällskap!

Läs mer på webbsidan – de levererar över hela världen.

Tekniknördigt javisst, men det gav ny näring åt min dröm om ”multimaskinen”. Konstigt nog var jag länge mobillös och jag hade tänkt vänta med en bra mobil tills dess att jag kunde få allt i samma maskin. Kamera, kalender, epost, telefon, musikspelare – och nu projektor! Det låter ju som en specifikation för nästa generations iPone- vad sägs Apple?

Friday

South Thames1Under fredagen besöker vi två olika skolor. Ungdomarana och en del lärare besöker London Collage of Communication, och detta besök blev väldigt lyckat, vilket ni kan läsa om på elevernas blogg.

Själv åkte jag med Paul, Fredrik, Mia och Jörgen till South Thames Collage. Detta Collage har vi haft kontakt med tidigare när vi arbetade med ett EU-projekt. Skolan fungerade ganska annorlunda jämfört med vår, den erbjuder undervisning både på gymnasie- och högskolenivå och har studenter från hela London. 22000(!).

South Thames stairsSkolbyggnaden håller på att byggas om helt och hållet och det nya skall integreras med det gamla som är fornminnesmärkt, det är som en blandning av high tech och Harry Potter. Det är alltid intressant att spegla sin egen verksamhet i andras och man blir imponerad av hur fokuserade lärarna verkara var på att Guide South Thamesförbereda eleverna för mediebranschen även om de många gånger hade sämre utsutning än oss. Och besökets stora behållning var vår underbart engagerade guide, Mary, som både var ”Head of department” och ”Teacher”. Hon hade ninjakoll!